VUCA vraagstukken kun je niet oplossen met traditionele methoden en technieken. Zij vergen een andere benadering: niet alleen zoeken naar nieuwe antwoorden maar ook de vragen zelf aanpakken. Welke aannames zitten daaronder en hoe kunnen we die aanscherpen? Hoe kunnen we voorwaarden scheppen die leiden tot verbetering in ons vraagstuk? Hoe kunnen we andere vragen leren stellen?

We leren om VUCA-vraagstukken niet te reduceren tot pseudo-oplossingen, maar ze in volle complexiteit te benaderen. Je past wat je leert direct toe op een VUCA-vraagstuk in je eigen praktijk.
Design Thinking voor VUCA vraagstukken kan de vorm hebben van een introductie-sessie van een dag, doorgaans gevolgd door een 5- of 6-daagse leergang waarbij deelnemers tijdens de weken tussen de sessies telkens de inhoud toepassen op hun eigen VUCA vraagstuk. Zo leer je echt de kneepjes van het vak en ervaar je ook waar de lastige obstakels zitten in de praktijk.
Op deze manier beheers je aan het eind daadwerkelijk de kennis en skills om ook andere VUCA vraagstukken in de toekomst in beweging te krijgen.

