Leren staat natuurlijk in alle programma’s van VUCA Academy centraal. Of het nu om een workshop van een middag gaat of een lange en intensieve leergang. De basis van onze kijk op leren is gelegd in het promotie-onderzoek van Dr Anna Snel, For the love of Experience (2011).
Korte introductie
De aandacht voor hoe mensen dingen ervaren – of zij nu klanten, patiënten, burgers, gasten, studenten, werknemers, of wat dan ook zijn – groeit nog altijd met de dag. Dat was al zo toen Alvin en Heidi Toffler over ‘pre-programmed experiences’ schreven in 1970, toen MacCannell ontwikkelingen op het gebied van de ’tourist experience’ beschreef in 1976, toen Schulze de maatschappij als een belevenis-maatschappij beschreef in 1992 en toen Pine & Gilmore hun artikel over de Experience Economy publiceerden in de Harvard Business Review in 1998. Er zijn zelfs bronnen uit de vijftiger jaren die misschien niet expliciet spreken over ‘experience’, maar die het wel hebben over de symboliek van consumptie (Symbols for sale van Levy (1959)). Je zou denken dat na al die tijd de ontwikkelingen wel duidelijk waren en we wel wisten wat we moesten doen.
Helaas, dat bleek niet zo te zijn, wat voor mij de start van het onderzoek betekende.
Want waar kwam die focus op experience nu eigenlijk vandaan?
En wat is experience überhaupt? Is daar wel consensus over?
Verandert er iets aan hoe wij ons als individuen en als organisaties moeten gedragen en zo ja wat wordt onze rol dan?
Als we alles, van wasmiddel tot een ziekenhuisopname experience noemen, hoe zorgen we er dan voor dat we nog weten waar we het over hebben? Hebben we geen duidelijkere taal nodig als experience zo’n dominant thema is?
In mijn onderzoek zag ik een enorm dominante focus in het discours over experience, een focus op de rol van organisaties die experiences ‘produceren’ en ‘stagen’, alsof het producten zijn, een focus op het managen van enkel plezierige sensaties en emoties, en een focus op enkel de commerciële kant van experiences. Deze focus had geleid tot grote blinde vlekken qua andere concepten van experiences naast die van product, andere effecten naast die van plezier, en andere waarden naast die van commercie.
In ‘For the love of Experience’ ga ik in op deze blinde vlekken en op wat organisaties beter kunnen doen.
De experience economy biedt een grote hoeveelheid mogelijkheden om waarde in brede zin te creëren als het individu centraal wordt gesteld. Het is per slot van rekening niet de organisatie die bepaalt hoe dingen ervaren worden maar uiteindelijk is dat aan het individu.
Lezen
Het onderzoek is in zijn geheel maar ook per hoofdstuk te downloaden:

Download het hele boek (Engels)
Chapter 1: Research Outline (download)
Chapter 2: Research Context (download)
Chapter 3: Experience concepts in an integrative theory (download)
Chapter 4: Effects of experience in an integrative theory (download)
Chapter 5: Values of experience in an integrative theory (download)
Chapter 6: Research design (download)
Chapter 7: Analysis of interviews on free choice learning experiences (download)
Chapter 8: Conclusion (download)